KEF megyeszerte Nyomtatás
2015. március 17. kedd, 07:19
No title

Alkohol és Drogprevenció előadás Dévaványa és Kunágota iskoláiban

Mi a drogprevenció? A prevenció jelentése röviden megelőzés. A prevenció olyan tevékenységet foglal magában, amelynek során az első, és legfontosabb cél a vészhelyzetek kialakulásának megakadályozása – ezt nevezzük elsődleges prevenciónak. Ha egy probléma már kialakult, akkor a prevenció célja e probléma súlyosbodásának és további következmények kialakulásának megakadályozása – ez a másodlagos prevenció.

Amikor egy iskolában drogprevenciós programokat szerveznek a tanulóknak, akkor elsősorban ezt az elsődleges prevenciót valósítják meg.  Az elsődleges prevenció legfontosabb célja, hogy kialakítson a fiatalokban egy olyan egészségszemléletet, amelynek hatására képessé válnak visszautasítani a drogokat. Nagyon fontos, hogy a fiatalok korrekt és hiteles tájékoztatást kapjanak a különböző drogokról, az egészségügyi károkról. Fontos, hogy az esetleges használók tisztában legyenek tetteik, szerhasználatuk következményeivel, lehetőségeikkel és egyéb a kábítószerekhez kapcsolódó kérdésekkel. Ezzel nem csak önmagukat óvhatják meg, hanem a társadalom többi tagját is.

Az iskolában történő prevenciós interaktív előadás során a drogok témakörét tisztáztuk, felsorolták, hogy melyek azok, amelyekről már hallottak és drognak tartják. A napjainkban kérdésként felmerülő legalitás és illegalitás szerinti csoportosítást egy feladatban oldották meg a diákok.

A foglalkozás keretein belül a kábítószerek hatásmechanizmusait több video megtekintése után megbeszéltük, kiemelve a tudatmódosító hatást, a beszűkülést, az élettel össze nem egyeztethető viselkedési formákat.

Társadalmi egyenlőség fontossága interaktív előadás

A társadalom különböző rétegein és csoportjain keresztül tudatosan hatni és befolyásolni másokat az érzékenyítés céljának elérése érdekében. A társadalom elfogadott szokásrendszere, a megszokott, sztereotip sémáktól eltérő, (másság, kisebbség, fogyatékosság, stb.) az objektív, de a többségtől eltérő, helyzettel kapcsolatban megértőbb, érzékenyebb környezet kialakítása. Az érzékenyítettek közvetlen tapasztalatok megélésével, saját élményen keresztül váljanak nyitottabbá a befogadásra és az elfogadásra. A cél elérése során megtapasztalhatják saját korlátaikat és határaikat is, mindennek érdekében az alábbi játékokban vettek részt:

Mit mondunk el róluk?

A résztvevők kis csoportokat alkotnak és minden csoport kap egy kártyát, melyen egy népcsoport/vallási csoport/etnikum van feltüntetve. A feladat, hogy minél több jellemzőjét írják le a csoportnak, melyről a többiek kitalálhatják, hogy kikről is van szó.

FILMVETÍTÉS

Rövid filmek levetítése és annak megbeszélése – érzések, sztereotípiák, életből hozott saját élmény…  tévedések, korai ítélkezés, megváltozott vélemények.

http://www.youtube.com/watch?v=crbEwQJMZC8

http://www.youtube.com/watch?v=D1lTSsWsAbM

Elfogadnád-e?

A játék során különböző állításokat teszünk, a plénum szavakkal nem, csak a kezükben található zöld és piros szalagokkal kommunikál. A piros jelenti a nem-et, a zöld az igen-t. Különböző társadalmilag hátrányos helyzetű csoportokkal kapcsolatos állításokat vagy kérdéseket mondunk (eldöntendő) és a válaszok alapján „láthatóvá” válik, hogy mely csoportokkal szemben vagyunk inkább elfogadóak, vagy kevésbé.

Alkossatok csoportokat!

A csoport minden tagja kap a hátára egy matricán egy jelet. Mindegyik azonos, egy kivételével. A játék során beszélni nem szabad, csak gesztusokkal, mimikával kommunikálhatnak egymással. Az instrukció során megtudják, hogy mindenki kapott egy jelet (arról nem esik említés, hogy van különbség), a feladat úgy hangzik, hogy „Alkossatok csoportokat!”

Azt figyeljük, milyen stratégiákat alkalmaznak a kívülállók, hogy bejussanak, illetve hogyan viselkedik a csoport, mennyire egységesek, befogadók vagy kirekesztők). Nagycsoportos megbeszélés: milyen volt kívülállónak lenni, mennyire érezték magukat összetartónak a csoportok.

Az előadások során foglalkoztunk a sztereotípiák, előítéletek fogalmaival, biztonságos keretek között érzékelhették a kirekesztés, a megkülönböztetés érzését.